Codul administrativ 2019
Art. 104. – Statutul unității administrativ-teritoriale
(1) Consiliul local, respectiv consiliul județean, aprobă statutul
unității administrativ-teritoriale, prin hotărâre care se poate
modifica și completa, în funcție de modificările apărute la nivelul
elementelor specifice ale acestora. Acesta cuprinde date şi elemente
specifice prin care unitatea administrativ-teritorială se distinge în
raport cu alte unități similare, precum şi prevederi privitoare la:
a) reşedinţa şi însemnele specifice ale unităţii
administrativteritoriale şi modalităţile de utilizare a acestora,
conform prevederilor legale;
b) autorităţile administraţiei publice
locale, sediul acestora, date privind constituirea şi organizarea
autorităţilor administraţiei publice locale;
c) întinderea şi
delimitarea teritorială a unităţii administrativteritoriale,
localităţile componente, amplasarea acestora, prezentarea grafică şi
descriptivă, distanţa dintre localităţile componente, rangul unităţii
administrativ-teritoriale, stabilit potrivit prevederilor legislaţiei
privind amenajarea teritoriului naţional;
d) date privind înfiinţarea unităţii administrativ-teritoriale, prima atestare documentară, evoluţia istorică;
e) criteriile potrivit cărora se poate conferi şi retrage persoanelor
fizice române sau străine, calitatea de cetăţean de onoare pentru
unitatea administrativ-teritorială respectivă;
f) componenţa şi
structura populaţiei unităţii administrativteritoriale, defalcate
inclusiv pe localităţi componente; aspectele privind numărul populaţiei
se actualizează în urma recensământului în vederea respectării
dreptului cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale de a folosi
limba sa maternă în relaţia cu administraţia publică locală şi cu
serviciile publice deconcentrate;
g) căile de comunicaţie existente şi categoria acestora;
h) date privitoare la principalele instituţii din domeniul educaţiei,
cercetării, culturii, sănătăţii, asistenţei sociale, presei, radioului,
televiziunii şi altele asemenea;
i) principalele funcţiuni
economice, capacităţi de producţie diversificate din sectorul secundar
şi terţiar, precum şi din agricultură;
j) serviciile publice existente;
k) informaţii privind bunurile din patrimoniul unităţii administrativteritoriale;
l) informaţii relevante privind societatea civilă, respectiv partidele
politice, sindicatele, cultele şi organizaţiile non-guvernamentale care
îşi desfăşoară activitatea în unitatea administrativ-teritorială;
m) modul de cooperare sau asociere, după caz, cu persoane juridice de drept public sau de drept privat române sau străine;
n) procedura privind atribuirea şi schimbarea denumirilor de străzi, pieţe şi de obiective de interes public local;
o) modalităţi de consultare a populaţiei unităţii
administrativteritoriale pentru probleme de interes local sau judeţean,
după caz;
p) procedura privind acordarea titlului şi certificatului
de fiu/fiică al/a comunei, oraşului, municipiului sau judeţului ori
cea privind acordarea titlului de cetăţean de onoare.
(2) Statutul
unităţii administrativ-teritoriale cuprinde, în mod obligatoriu,
elementele locale de identitate de natură culturală, istorică,
obiceiuri şi/sau tradiţii pe baza cărora se pot dezvolta programe,
proiecte sau activităţi, după caz, a căror finanţare se asigură din
bugetul local.